Thursday, November 7, 2013

Krzyzówki - Widzi mi sie - Galeria Kultura - Siedlce - ul. 3 maja 44/2 - 8 listopada 2013


Tajemnica sposobu na ułożenie kostki Rubika wyjawiła mi się przypadkiem. Chciałem stworzyć trójwymiarowy obraz przedstawiający czarny kwadrat na białym tle. Co więcej chciałem ten znany nam wszystkim motyw skomplikować poprzez wpisanie go w mechanizm popularnej zabawki logicznej. Co się okazało? Kubik opatrzony ze wszystkich stron tym samym motywem okazał się niemożliwy do ułożenia. Mówiąc inaczej był niemożliwy do rozłożenia. Elementy obracane zawsze ustawiają się w tym samym miejscu, co prawda na innej ściance ale w dziewięciopolowym układzie jest to zawsze te same pole. Komplikacja następuje w momencie gdy w wyjściowym wariancie każda ściana ma inny kolor lub osobny motyw. Wtedy możemy pomieszać cały układ. Ale w sytuacji, w której ze wszystkich stron jest ten sam układ rzecz jest niemożliwa do skomplikowania. Mamy do czynienia z mechanizmem, który zawsze daje to samo rozwiązanie. W nieskończony sposób dochodzimy do tej samej wersji obrazu. Nieznana mi banalna matematyczna zasada na skutek czystego doświadczenia malarskiego pozwoliła na nowo spojrzeć na ikoniczne dzieło z historii sztuki. Praca która zaprezentuje ujawnia właśnie to doświadczenie. Wpisuje je w moje prace malarskie które często posługują się zasadą powtórzenia. Stosuję motyw planszy zaczerpnięty z kartografii, w który wkomponowuje na nowo podobne motywy geometryczne. Moduł, który jest elementem multiplikacji koduje sam w sobie zasadę według której się komplikuje. Kwadrat jest atomem w którym zawiera się cały wszechświat. Niech żyje Malewicz!

No comments:

Post a Comment